Medlemsinformation
November 2024
2. Rensa bort matrester: Det finns också gott om matrester som på sikt kan bli till stopp i avloppet. Om du sköljer din tallrik i vasken så kan du vara på god väg att plugga igen rören under diskbänken. Inte ens de bästa filtren klarar de minsta partiklarna. Ta alltså för vana att skrapa av tallrikar i soppåsen innan du lägger dem i vasken och lär alla hemmets invånare att göra samma sak.
4. Spola bara ner toalettpapper! Hygienartiklar, bommullspads, tops, våtservetter, hushållspapper, snus, mm. ska slängas i papperskorgen
6. Ta en titt på vattnets rörelse: Var uppmärksam om hur dina avlopp mår. Du kan till exempel se på vattnets rörelse då det rinner ut. Om det har en fin liten virvel och rinner på så är allting som det ska. Men om vattnet inte flyter på snabbt och liksom står och gungar i diskhon så är det antagligen ett stopp på gång och du bör genast göra något åt saken. Du kan också lyssna på ljud från avloppet. Det går att höra skillnad på vatten som rinner snabbt som det ska och vatten som står stilla och liksom bubblar.
7. Agera i tid!: Vänta inte på att det ska bli stopp i avloppet! När du ser att vattnet flyter trögt och känner att det luktar lite konstigt, var inte rädd för att plocka isär vattenlåset och rengöra mekaniskt. Det här ska du göra även då du inte misstänker stopp. Om du agerar i tid så kan mycket förebyggas. Då slipper du hamna i en situation där det blir översvämning och den enda utvägen är en rörmokare.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
September 2024
Hej alla medlemmar!
Hösten är här och med det lite information från styrelsen. Informationen innehåller allt från ny portkod till cykelrensning så läs noga.
· Ny portkod: Pga. tekniskt strul kommer den nya portkoden att gälla från och med 1 oktober istället för 1 september som tidigare annonserats.
· Cykelrensning: På söndag den 29 september kommer styrelsen märka samtliga cyklar i 37:ans och 39:ans cykelrum med ett band eller färgad tejp. Vill du behålla din cykel ska du ta bort bandet eller den färgade tejpen senast tre veckor senare, dvs. den 20 oktober 2024. De cyklar som har band/tejp kvar kommer att rensas.
· Bredablick har haft tekniska problem vilket medfört att funktionen med e-faktura inte har fungerat. Avgiftsavierna har istället skickats via Kivra eller per post. Ni som inte har Kivra får alltså avierna i brevlådan. Bredablick kommer även att skicka avierna på nytt så fort problemet är åtgärdat. Ni som har autogiro rekommenderas att titta en extra gång så det inte blir dubbla inbetalningar.
· Soprummet: Vi vill återigen påminna om att använda kärlen i soprummet på rätt sätt. Det är styrelsens absoluta ambition att hålla nere medlemmarnas månatliga avgifter och för att slippa lägga pengar på extra hämtningar från SRV så ber vi er därför att exempelvis ta en promenad till Skeppsmyreparken för det fall kärlet för kartong är fullt. Tänk också på att trycka ihop kartonger innan du lägger ned dem i kärlet så att dina grannar också får möjlighet att lägga sina kartonger där.
Allt gott!
Styrelsen
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Juni 2024
Hej!
Sommaren är här och med det är det dags för lite information från styrelsen.
Nya styrelsen
I slutet på maj hölls årsmötet och nya styrelsen valdes. Styrelsen består nu av Åsa Magnusson (ordförande, omval), Tulin Sali (omval), Elin Schmid (omval) och Fredrik du Hane (nyval). Ni når oss företrädesvis på mejlen brfstuvsta2@gmail.com.
Ny portkod
Det är dags att byta portkod. Från och med 1 september 2024.
Soprummet
I och med att sommaren är här blir det betydligt varmare i soprummet. Tänk på att inte lägga blöta eller öppna påsar i kärlet för matavfall, påsen behöver vara ordentligt försluten för att undvika exempelvis larver och dålig lukt.
Vi har stött på sopor i cykelrummet och påminner därför om allas vårt gemensamma ansvar att ta hand om fastigheten och tänka på att vi är varandras boendemiljö. Vi vill också på nytt påminna om att vika ihop kartonger innan de läggs i kärlet för kartong. Kartonger som hamnar på golvet plockas inte upp vid hämtning och extra hämtningar medför extra kostnader för oss alla.
Cykelrensning
Det är fullt i cykelrummen och till hösten kommer det ske en cykelrensning. Ytterligare information kommer när det närmar sig.
Hyresavi avseende juli månad
Den förändring ni ser på era avier är en engångsdebitering/kreditering som görs årligen efter bokslutet. Denna påverkar bara juli månads avi, med en sänkning i detta fall. Korrigeringen baseras på den fastställda avgiften som är debiterad under föregående år, mot hur mycket räntan och amorteringen faktiskt blev. För 2023 hade medlemmarna betalat in för mycket och därav får alla tillbaka en del (sin andel av det hela).
Grillkväll
Den 6 september kl. 17.30 bjuder styrelsen in till grillkväll. Vi hoppas verkligen att så många av er som möjligt vill och har möjlighet att komma! Vi ser fram emot att lära känna er grannar lite bättre. Mer information kommer när det närmar sig – Spara datumet!
Sist men inte minst vill vi önska er alla en trevlig sommar!
Vänliga hälsningar,
Styrelsen
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
April 2024
Kallelse till föreningsstämma BRF Stuvsta 2
Medlemmarna i Brf Stuvsta 2 kallas härmed till föreningsstämma.
Tid: Torsdag den 30 maj 2024 kl.18:00
Plats:
Upplysningar: Medlemmar har rätt att senast 10 dagar före stämman (19 maj) lämna in en skriftlig begäran om upplysningar rörande stämmofrågor. Styrelsen måste svara på begäran senast 5 dagar före stämman. Begäran lämnas i föreningens brevlåda, Stationsvägen 37.
Dagordning:
Öppnande
- Fastställande av röstlängd
- Val av stämmoordförande
- Anmälan av stämmoordförandens val av protokollförare
- Val av två justerare tillika rösträknare
- Godkännande av dagordningen
- Fråga om stämman blivit stadgeenligt utlyst
- Föredragning av styrelsens årsredovisning
- Föredragning av revisorernas berättelse
- Beslut om fastställande av resultat- och balansräkning
- Beslut om resultatdisposition
- Beslut om ansvarsfrihet för styrelsen
- Beslut om arvoden åt styrelsen och revisorer för nästkommande verksamhetsår
- Val av styrelseledamöter och suppleanter
- Val av revisorer och revisorssuppleant
- Val av valberedning
- Av styrelsen till stämman hänskjutna frågor samt av föreningsmedlem anmält ärende
- Motioner
- Avslutande
Vi ser fram emot ditt deltagande på föreningsstämman!
Vänliga hälsningar
Styrelsen i Brf Stuvsta 2
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Mars 2024
Under den extra föreningsstämma som hölls i den 16 mars godkände stämman att gästlägenheten i 39:an framöver används för långtidsuthyrning. Det innebär att gästlägenheten stängs för ytterligare bokningar från den 1 april 2024. Gästlägenheten i 33:an finns fortfarande tillgänglig för bokning som vanilgt.
Hissarna i 37:an och 39:an kommer att stängas av för nödvändigt underhåll. Hissarna är avstängda från och med den 27 maj kl 07.00 till och med den 30 maj kl. 16.00. Stolar kommer att ställas ut i trapphusen.
Grovsoprummet är numera stängt. För hantering av grovsopor hänvisas därför till återvinningsstationen. Vänligen tänk på att eventuella grovsopor i det vanliga soprummet medför extra kostnader för föreningen och i förlängningen även för oss medlemmar.
Datum för årsstämma är bestämt till den 30 maj, kallelse kommer men spara datumet redan nu!
Vänligen,
Styrelsen BRF Stuvsta 2
---------------------------------------------------------------------------------
Februari 2024
Kallelse till extra föreningsstämma BRF Stuvsta 2
Tid: Måndag den 18 mars 2023 kl.18:30
Plats: Styrelselokalen på Stationsvägen 37
Syfte: Vi genomför denna extra föreningsstämma i syfte att besluta om att ändra användningen av gästlägenheten på Stationsvägen 39 till hyreslägenhet
Bakgrund:
I det nuvarande ekonomiska läget med högre räntor och ökade priser hos leverantörer, har föreningen högre kostnader som i sin tur påverkar årsavgiften till medlemmar. Styrelsen arbetar kontinuerligt med att se över den ekonomiska situationen i föreningen, och ser möjligheten att öka föreningens intäkter genom att använda gästlägenheten som hyreslägenhet.Idag står gästlägenheten till förfogande för medlemmar att hyra till sina gäster.
Genom att använda gästlägenheten som hyreslägenhet för långtidshyra får föreningen en stabil månadsintäkt som bidrar till att öka föreningens intäkter och därmed ger en bättre ekonomisk ställning.
Upplysningar:
Alla medlemmar har rätt att senast 10 dagar före stämman (8 mars) lämna in en skriftlig begäran om upplysningar rörande stämmofrågor. Styrelsen måste svara på begäran senast 5 dagar före stämman. Begäran lämnas i föreningens brevlåda, Stationsvägen 37.
Fullmakt:
Kan du inte själv närvara på föreningsstämman kan du fylla i den bifogade fullmakten och lämna i föreningens brevlåda, Stationsvägen 37, senast 5 dagar före stämman.
Dagordning:
1. Öppnande
2. Fastställande av röstlängd
3. Godkännande av dagordning
4. Val av stämmoordförande
5. Anmälan av stämmoordförarens val av protokollförare
6. Val av två justerare tillika rösträknare
7. Fråga om stämman blivit stadgeenligt utlyst
8. Av styrelsen till stämman hänskjutna frågor:
- Beslut om att använda gästlägenheten på Stationsvägen 39 som hyreslägenhet
9. Avslutande
Vänliga hälsningar,
Styrelsen i Brf Stuvsta 2
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Januari 2024
Här kommer information till dig som är medlem i BRF Stuvsta 2. Har du inte än anmält din email-adress för att få informationen via email ber vi dig skicka det till brfstuvsta2@gmail.com
Föreningsstämma 2024
- Årets föreningsstämma kommer att hållas den 30 maj 2024. Formell kallelse till stämman kommer vara medlemmarna tillhanda enligt stadgar.
- För medlemmar som önskar lämna motioner till stämman skall dessa vara styrelsen tillhanda senast 29 februari.
Mall för motionens utförande finner du nedan. Frågor som inte motionerats i tid kommer inte att behandlas på stämman.
Motioner skickas till styrelsens e-mail brfstuvsta2@gmail.com alternativt lämnas i Styrelsens brevlåda
Ekonomi
- Styrelsen har beslutat att säga upp grovsoprummet. Det innebär en kostnadssänkning för 2024 på ca 30 000 kr.
- Avtalet för hyra av mattor i entréerna har reviderats och vi kommer för 2024 få en kostnadssänkning på ca 40 000 kr
Övrigt
- Notera att styrelsen har beslutat att stänga grovsoprummet från 1 mars 2024. Vi hänvisar till SRV Återvinningscentral.
- Det dyker upp skräp till och från i trapphusen - det är väldigt otrevligt att se så vi vill gärna uppmana att säga till om du ser någon som lämnar skräp.
- Medlemmar har klagat över röklukt i trapphuset - vi vill gärna uppmana att säga till om du ser någon som röker i trapphuset.
Vänliga hälsningar,
Styrelsen BRF Stuvsta 2
November 2023
Ekonomi
P g a det ekonomiska läget har vi i år fått högre driftskostnader (framförallt el, värme, vatten, sophämtning) samt högre räntor på föreningens lån vilket leder till att vi har ett kapitalunderskott. Eftersom det ekonomiska läget kommer att vara ungefär likadant och priserna inte förutspås att sjunka även nästa år behöver vi därför justera månadsavgiften från 1 januari 2024 för att kunna täcka de höjda kostnaderna. Höjningen på månadsavgiften är 21% (19% på driftsdelen och 33% på kapitaldelen)
Uthämtning av router
Det är några som missade datumen för uthämtning av den nya routern från OwnIT. Samfälligheten planerar in ett ytterligare datum för utlämning och installationshjälp i december – separat utskick kommer i brevlådan.
Information genom mailutskick
För att minska på pappersutskrifter när vi har information till medlemmar vill vi gärna samla in din / era mailadresser för att kunna skicka information via mail istället. Därför ber vi dig att skicka ett mail med ditt namn och lägenhetsnummer till: brfstuvsta2@gmail.com
Skulle du av någon anledning inte vilja ha information på mail kan du även fortsättningsvis få pappersutskrift, meddela då detta genom att lägga en lapp med ditt namn, lägenhetsnummer och notering om att du önskar pappersutskrift i styrelsens brevlåda i 37:an.
Sopsortering - grovavfall
Vi har under året som gått haft högre kostnader för sopsorteringen där vi har upptäckt att både vitvaror och byggavfall har ställts in i grovsoprummet. Vänligen respektera att grovavfall är avfall som är för stort för att lätt slinka ner i den vanliga soppåsen, såsom kartonger, wellpapp och frigolit, inte byggavfall, gamla möbler,
Nå styrelsen Styrelsen nås på brfstuvsta2@gmail.com eller för snabbare svar via telefon enligt anslag i resp entré.
GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR
önskar Styrelsen BRF Stuvsta 2